Preek - Handelingen 8:26-40 - GOD EN LHBT-ZIJN

Inleiding

dia 1 - zwart

Vandaag deel 3 in een serie preken over relaties.

We hebben het al gehad over het huwelijk en over single-zijn,

volgende week staan we stil bij seksueel misbruik,

en vandaag is het thema: God en LHBT-zijn.

Voor wie niet zo goed met afkortingen is:

LHBT staat voor lesbienne, homo, biseksueel en transgender.

Dat is een hele mond vol, dus voor het gemak houd ik het maar bij LHBT.

 

dia 2 - Nikkie

Dat klinkt als een thema, maar gaat over mensen!

Mensen als Nikkie bijvoorbeeld.

Bekend van haar beauty-kanaal op YouTube,

maar voor de meesten waarschijnlijk vooral van Wie Is De Mol.

4 Weken geleden kwam Nikkie uit de kast: ze is transgender.

Ze is geboren als jongen, maar voelde zich een meisje.

Ze zegt: ‘ik snapte niet waarom ik kort haar had

en waarom ik lange broeken moest dragen.

Waarom kon ik geen jurkjes aan?

Ik speelde met barbiepoppen, ik gebruikte nagellak en speelde met extensions.

Alles aan mij was een meisje.’

Nikkie krijgt hormoonbehandelingen en een geslachtsoperatie

om uiteindelijk de vrouw te worden die ze nu is.

En zo zijn er veel meer verhalen te vertellen:

5 a 7% van de Nederlanders is LHBT’er.

 

Ik heb nog nooit over LHBT gepreekt – een primeurtje dus.

Nu zijn er wel meer dingen waar ik nog nooit over heb gepreekt,

maar in dit geval was dat ook wel bewust:

voor je het weet gaat zo’n preek óver LHBT’ers, óver Nikkie,

wordt je als LHBT’er tot een thema gereduceerd

waar de hetero’s wat van mogen vinden.

Dat gaan we vanochtend dus niet doen.

Tóch wil ik dit onderwerp niet overslaan:

zowel de kerk als de samenleving

weet niet zo goed hoe ze met LHBT’ers moeten omgaan.

LHBT’ers hebben veel te maken met afwijzing.

Daar wil ik graag het goede nieuws van Jezus tegenover zetten!

 

dia 3 – God en LHBT-zijn / Hand 8

Dat doen we vanochtend vanuit Handelingen 8.

Op het eerste gezicht heeft dat verhaal misschien niets met LHBT te maken,

maar in dit verhaal ontmoeten we een eunuch, een gecastreerde man.

Net als LHBT’ers past hij niet in het ‘normale’ man/vrouw-patroon.

Laten we zijn verhaal lezen: Handelingen 8:26-40.

 

1.    Eunuch en LHBT

dia 4 - wat is een eunuch

De Ethiopiër in dit verhaal is dus  een eunuch.

Daarom eerst 2 vragen:

wat is een eunuch en is een eunuch een LHBT’er?

 

Eerst: wat is een eunuch?

Die had ik al verklapt: een eunuch is een gecastreerde man.

Medisch gezien is dat een ingrijpend verhaal:

wel even wat anders dan het leggen van een knoopje als anticonceptie.

Bij een castratie worden in ieder geval de teelballen verwijderd,

en in oude culturen vaak zelfs de penis.

Als gecastreerde ben je dus niet alleen onvruchtbaar: je bent je hele seksualiteit kwijt

en de operatie heeft ingrijpende gevolgen voor je hormoonhuishouding.

 

dia 5 - castraat

In Europa is dát lang de reden geweest voor castratie:

als je jongens voor hun puberteit castreert, krijgen ze de baard niet  in de keel.

Daarmee waren het geweldige zangers voor kerkkoren:

niemand kon zo hoog zingen als zij.

Pas in 1878 werd deze praktijk verboden.

Er zijn zelfs nog geluidsopnamen van de laatste zogeheten castraten.

 

dia 6 - eunuch

In de oudheid, en in sommige culturen nog veel langer,

werd castratie om heel andere redenen toegepast.

De eunuch uit Ethiopië is geen hofzanger,

maar een soort minister van financiën.

Voor die functie werd je alleen aangenomen als je een castratie op je cv kon vermelden.

Want het was niet de bedoeling dat de minister het zou aanleggen met de koningin,

en het iets te gezellig zou worden…

Het gebeurde daarom dat ouders de carrièremogelijkheden van hun zoon wilden vergroten,

en hem daarom aan een castratie onderwierpen.

‘Zoon, je moeder en ik hebben het over je gehad.

We vinden het belangrijk dat je nu al aan je cv werkt,

zodat je goed voorgesorteerd staat voor een hoge functie.

Daarom hebben we een afspraak voor je gemaakt bij de castratiekliniek.’

Of het met de eunuch uit  ons verhaal ook zo is gegaan,

of dat hij er op latere leeftijd zelf voor gekozen heeft – dat is onbekend.

In ieder geval was hij ontmand om minister te kunnen zijn.

 

dia 7 – is een eunuch een LHBT’er?

Kun je zo’n eunuch nu vergelijken met een LHBT’er?

In ieder geval niet één op één.

Sowieso is LHBT een nogal breed begrip:

het maakt behoorlijk uit  of je homoseksueel bent of transgender.

Een eunuch lijkt nog het meest op een transgender:

die kan ook een geslachtsoperatie ondergaan –

al gaat dat er tegenwoordig gelukkig heel wat minder barbaars aan toe.

Maar ook tussen een eunuch en een transgender zit een groot verschil:

als transgender wordt je geboren in een lichaam waarin je je niet thuis voelt.

Volgens je lichaam ben je een jongen, maar je voelt je een meisje – of andersom.

Dat is voor een eunuch niet aan de orde: hij is gecastreerd voor zijn carrière.

 

dia 8 – man/vrouw

Tóch vind ik van alle mensen in de bijbel

een eunuch nog het dichtst bij de LHBT’er van vandaag komen.

Hun belangrijkste overeenkomst: ze passen niet in het standaard man/vrouw-patroon.

Je bent óf man, dan ben je sterk en stoer en val je op vrouwen,

óf vrouw, dan ben je zacht en zorgzaam en je valt op mannen –

zo zwart/wit was het toen, en het is nog altijd de standaard.

Maar LHBT’ers rammelen aan dat plaatje: zo simpel ligt het niet!

Net als de eunuch:  hij is geen vrouw, maar ook niet echt een man –

hij zit er ergens tussenin.

Daarom is het als het over ‘God en LHBT-zijn’ gaat

interessant om te kijken hoe het met deze eunuch gaat.

 

2.    Je bent welkom!

dia 9 – de pijn van afwijzing

We hebben het gelezen:

de eunuch uit Ethiopië hoort er helemaal bij –

hij is welkom bij God en wordt gedoopt.

Maar dat is niet zo logisch als het klinkt!

Het begint namelijk met afwijzing.

 

Daar zal onze Ethiopiër al langer mee te maken hebben:

sinds hij gecastreerd is, loopt hij tegen onbegrip aan.

Zijn vrienden praten graag over vrouwen, maar het doet hem niets.

Dat vinden ze maar raar, en er ontstaat verwijdering.

Misschien dat de Ethiopiër juist daarom wel op zoek is naar God,

naar iemand die hem wel begrijpt.

 

Maar in Jeruzalem is hij waarschijnlijk weer afgewezen.

In het bijbelverhaal staat niets over hoe het  hem in Jeruzalem is vergaan,

maar eigenlijk is  dat al veelzeggend:

blijkbaar heeft hij daar niet gevonden wat hij zocht,

en keert hij nu onverrichterzake naar huis.

Bij de tempel werd hij tegengehouden door de tempelwacht:

‘sorry, je mag niet verder.

Vanaf dit punt worden alleen Joden toegelaten.

Bovendien ben je gecastreerd –

dus zelfs al zou je Joodse wortels hebben,

dan nog kunnen we je niet toelaten.

Zo zijn de regels nu eenmaal.’

Inderdaad – zo staat het in Deuteronomium 23:

‘mannen bij wie de zaadballen zijn geplet of het lid is afgesneden,

mogen niet deelnemen aan de dienst van de Heer.’

God is te heilig voor mensen als hij.

 

Nu is hij op weg naar huis.

Onderweg leest hij uit de boekrol die hij in Jeruzalem gekocht heeft.

Geen vrolijk gedeelte: het lijkt wel alsof het over hem gaat!

‘Als een schaap naar de slacht’ –

de rillingen lopen hem nog altijd over de rug als hij aan zijn castratie denkt.

‘Hij werd vernederd’ – ja: hij is aangetast in zijn eer.

‘Wie zal van zijn nakomelingen verhalen?’ – niemand!

Nageslacht, dat zit er voor hem niet in.

Ergens is het troostend: toch nog een stukje erkenning.

 

dia 10 - afwijzing

Ik denk dat het verhaal van deze eunuch

en het verhaal van LHBT’ers op elkaar kunnen lijken.

Misschien ben je als kind al anders dan je klasgenoten.

Je weet niet wat het is, maar je voelt dat er iets is.

Als je vrienden het andere geslacht bespreken, haak jij af.

Je ontdekt wie je bent, en houdt het voor je, uit angst voor afwijzing.

Mensen snappen je niet, vinden dat je je niet zo moet aanstellen,

alsof het een fase is die vanzelf overgaat.

 

Ook in de kerk hoef je op weinig begrip te rekenen.

Want laten we wel wezen: de kerk staat niet bepaald bekend

om haar verwelkomende houding naar LHBT’ers…

Ik las daar deze week nog weer een schrijnend verhaal over:

over christelijke ouders die hun lesbische dochter op advies van de dominee

naar een psychotherapeut sturen om hun dochter te genezen.

Als ik die dochter was, was ik  helemaal klaar geweest met alle christenen.

Ja: God is heilig.

God is té heilig, voor een eunuch of een LHBT’er.

Maar God is net zo goed té heilig voor mij,

voor ieder van ons.

 

dia 11 – ‘evangelie van Jezus’: je bent welkom!

En het grote wonder: tóch ben je welkom bij God.

Of je nu hetero bent of homo, eunuch of transgender: je bent welkom!

Dat is het ‘evangelie van Jezus’ dat Filippus aan de Ethiopiër mag vertellen.

 

Teleurgesteld reist de Ethiopiër naar huis,

maar God laat hem niet zomaar gaan!

Hij stuurt Filippus, een diaken van de kerk in Jeruzalem,

en laat hem het pad van de Ethiopiër kruizen.

Filippus hoort hem lezen, in die tijd las je  hardop,

en herkent de woorden.

‘Meneer’, roept Filippus, ‘hoor ik u nu uit Jesaja lezen?

Begrijpt u ook wat u leest?’

Dat doet hij niet, en Filippus stapt in de wagen.

 

Filippus vertelt, over Jezus.

Hij vertelt hoe die tekst uit Jesaja over Jezus gaat.

Dat schaap dat naar de slacht wordt geleid, dat is Jezus!

Filippus vertelt over het kruis,

en dat iedereen dacht dat het afgelopen was.

Maar niets is minder waar:

alsof er niets gebeurd was, stond Jezus op uit de dood!

En dat is niet alleen mooi voor Jezus:

het is goed nieuws voor alle mensen.

Al die dingen waardoor wij niet bij God passen,

die heeft Jezus op zich genomen,

en nu staat de weg naar God open voor iedereen!

 

De Ethiopiër heeft ademloos zitten luisteren.

‘Dus… ben ík ook welkom?

Ik bedoel, ik ben wel een eunuch!’

‘Ja, jij hoort er ook bij!’

De Ethiopiër lacht: ‘kijk, daar is water,

wat houdt mij nog tegen om gedoopt te worden?!’

Dat was dus een heleboel.

Dat hij een eunuch is bijvoorbeeld.

Maar hij begrijpt dat ook hij door Jezus welkom is bij God.

Zo gezegd, zo gedaan: hij gaat kopje onder,

en is nog nooit zo blij geweest.

 

Op weg naar huis heeft hij vast verder gelezen uit Jesaja.

En dan komt hij Jesaja 56 al snel tegen:

‘laat de eunuch niet zeggen: ik ben maar een dorre boom.

Want dit zegt de Heer: de eunuch die mijn sabbat in acht neemt,

die keuzes maakt naar mijn wil, die vasthoudt aan mijn verbond,

hem geef ik iets beters dan zonen en dochters: (…)

ik geef hem een eeuwige naam, een naam die onvergankelijk is.’

Hoe het verder is gegaan – we weten het niet,

maar in Ethiopië is wel een van de oudste christelijke kerken ontstaan.

Dat kan zomaar met deze man zijn begonnen!

 

dia 12 – niet alle vragen beantwoord

Ik weet ook wel:

met dit bijbelverhaal zijn echt niet alle vragen over LHBT beantwoord.

Bijvoorbeeld: is het als homo goed om een relatie aan te gaan?

Wat moet je als je als LHBT’er een kinderwens hebt?

Dat zijn vragen, die ga ik vandaag niet beantwoorden.

Dat klinkt misschien flauw,

maar het zijn typisch van die vragen die óver mensen gaan.

Bovendien: in de bijbel vindt je ook niet een pasklaar antwoord op deze vragen.

 

Het begint met dat je welkom bent bij God.

Dat je, net als die Ethiopiër, een diepe vrede en vreugde bij God vindt.

In verbondenheid met God mag je dan zoeken: welke keuzes maak ik?

Dát lijkt mij het belangrijkste: betrek God in je keuzes.

Dan kan het zijn dat keuzes verschillend uitpakken.

De ene homo kiest voor een celibatair leven, de ander juist voor een relatie.

Voor allebei de keuzes heb ik bewondering,

als ze maar met God gemaakt zijn.

 

3.    Een veilige kerk

dia 13 – een veilige kerk

‘Je bent welkom!’

Nog nooit heeft die Ethiopiër dat zo sterk gevoeld als bij Jezus.

Bij hem ben je welkom – hetero of LHBT.

Laat de kerk dan ook zo’n plek zijn waar het veilig is, waar je welkom bent!

 

Laat de kerk een plek zijn waar je uit de kast durft te komen.

Waar je weet: als ik vertel wie ik ben,

dan word ik niet met bijbelteksten om de oren geslagen,

dan gaan mensen mij niet ontlopen,

dan wordt niet gemopperd dat LHBT een modeverschijnsel is,

dan word ik niet afgewezen,

maar ik word met open armen ontvangen.

Jezus wijst niemand af,

dus juist in de kerk zouden we goed moeten zijn in verwelkomen.

 

Ik proef vaak angst:

alsof LHBT’ers een verborgen agenda hebben en zich willen opdringen

als de hipste en ruimdenkendste mensen van de samenleving.

Maar daar gaat het helemaal niet om.

Wat LHBT’ers willen is heel simpel: wijs mij niet af!

 

Dat betekent nog niet dat we allemaal hetzelfde zouden moeten vinden.

Misschien is dat juist wel het probleem:

wij willen overal wat van vinden.

Laten we juist eens wat minder overal wat van vinden,

en de ander als mens zien.

Niet eens als hetero of LHBT’er, maar als mens,

ieder met zijn eigen verhaal.

Dan kan het zomaar zo zijn dat we gaan ontdekken

dat hetero’s en LHBT’ers in de kerk van Christus voor elkaar een zegen zijn.

Amen.

Handelingen 8:26-40 - GOD EN LHBT-ZIJN

Inleiding

dia 1 - zwart

Vandaag deel 3 in een serie preken over relaties.

We hebben het al gehad over het huwelijk en over single-zijn,

volgende week staan we stil bij seksueel misbruik,

en vandaag is het thema: God en LHBT-zijn.

Voor wie niet zo goed met afkortingen is:

LHBT staat voor lesbienne, homo, biseksueel en transgender.

Dat is een hele mond vol, dus voor het gemak houd ik het maar bij LHBT.

 

dia 2 - Nikkie

Dat klinkt als een thema, maar gaat over mensen!

Mensen als Nikkie bijvoorbeeld.

Bekend van haar beauty-kanaal op YouTube,

maar voor de meesten waarschijnlijk vooral van Wie Is De Mol.

4 Weken geleden kwam Nikkie uit de kast: ze is transgender.

Ze is geboren als jongen, maar voelde zich een meisje.

Ze zegt: ‘ik snapte niet waarom ik kort haar had

en waarom ik lange broeken moest dragen.

Waarom kon ik geen jurkjes aan?

Ik speelde met barbiepoppen, ik gebruikte nagellak en speelde met extensions.

Alles aan mij was een meisje.’

Nikkie krijgt hormoonbehandelingen en een geslachtsoperatie

om uiteindelijk de vrouw te worden die ze nu is.

En zo zijn er veel meer verhalen te vertellen:

5 a 7% van de Nederlanders is LHBT’er.

 

Ik heb nog nooit over LHBT gepreekt – een primeurtje dus.

Nu zijn er wel meer dingen waar ik nog nooit over heb gepreekt,

maar in dit geval was dat ook wel bewust:

voor je het weet gaat zo’n preek óver LHBT’ers, óver Nikkie,

wordt je als LHBT’er tot een thema gereduceerd

waar de hetero’s wat van mogen vinden.

Dat gaan we vanochtend dus niet doen.

Tóch wil ik dit onderwerp niet overslaan:

zowel de kerk als de samenleving

weet niet zo goed hoe ze met LHBT’ers moeten omgaan.

LHBT’ers hebben veel te maken met afwijzing.

Daar wil ik graag het goede nieuws van Jezus tegenover zetten!

 

dia 3 – God en LHBT-zijn / Hand 8

Dat doen we vanochtend vanuit Handelingen 8.

Op het eerste gezicht heeft dat verhaal misschien niets met LHBT te maken,

maar in dit verhaal ontmoeten we een eunuch, een gecastreerde man.

Net als LHBT’ers past hij niet in het ‘normale’ man/vrouw-patroon.

Laten we zijn verhaal lezen: Handelingen 8:26-40.

 

1.    Eunuch en LHBT

dia 4 - wat is een eunuch

De Ethiopiër in dit verhaal is dus  een eunuch.

Daarom eerst 2 vragen:

wat is een eunuch en is een eunuch een LHBT’er?

 

Eerst: wat is een eunuch?

Die had ik al verklapt: een eunuch is een gecastreerde man.

Medisch gezien is dat een ingrijpend verhaal:

wel even wat anders dan het leggen van een knoopje als anticonceptie.

Bij een castratie worden in ieder geval de teelballen verwijderd,

en in oude culturen vaak zelfs de penis.

Als gecastreerde ben je dus niet alleen onvruchtbaar: je bent je hele seksualiteit kwijt

en de operatie heeft ingrijpende gevolgen voor je hormoonhuishouding.

 

dia 5 - castraat

In Europa is dát lang de reden geweest voor castratie:

als je jongens voor hun puberteit castreert, krijgen ze de baard niet  in de keel.

Daarmee waren het geweldige zangers voor kerkkoren:

niemand kon zo hoog zingen als zij.

Pas in 1878 werd deze praktijk verboden.

Er zijn zelfs nog geluidsopnamen van de laatste zogeheten castraten.

 

dia 6 - eunuch

In de oudheid, en in sommige culturen nog veel langer,

werd castratie om heel andere redenen toegepast.

De eunuch uit Ethiopië is geen hofzanger,

maar een soort minister van financiën.

Voor die functie werd je alleen aangenomen als je een castratie op je cv kon vermelden.

Want het was niet de bedoeling dat de minister het zou aanleggen met de koningin,

en het iets te gezellig zou worden…

Het gebeurde daarom dat ouders de carrièremogelijkheden van hun zoon wilden vergroten,

en hem daarom aan een castratie onderwierpen.

‘Zoon, je moeder en ik hebben het over je gehad.

We vinden het belangrijk dat je nu al aan je cv werkt,

zodat je goed voorgesorteerd staat voor een hoge functie.

Daarom hebben we een afspraak voor je gemaakt bij de castratiekliniek.’

Of het met de eunuch uit  ons verhaal ook zo is gegaan,

of dat hij er op latere leeftijd zelf voor gekozen heeft – dat is onbekend.

In ieder geval was hij ontmand om minister te kunnen zijn.

 

dia 7 – is een eunuch een LHBT’er?

Kun je zo’n eunuch nu vergelijken met een LHBT’er?

In ieder geval niet één op één.

Sowieso is LHBT een nogal breed begrip:

het maakt behoorlijk uit  of je homoseksueel bent of transgender.

Een eunuch lijkt nog het meest op een transgender:

die kan ook een geslachtsoperatie ondergaan –

al gaat dat er tegenwoordig gelukkig heel wat minder barbaars aan toe.

Maar ook tussen een eunuch en een transgender zit een groot verschil:

als transgender wordt je geboren in een lichaam waarin je je niet thuis voelt.

Volgens je lichaam ben je een jongen, maar je voelt je een meisje – of andersom.

Dat is voor een eunuch niet aan de orde: hij is gecastreerd voor zijn carrière.

 

dia 8 – man/vrouw

Tóch vind ik van alle mensen in de bijbel

een eunuch nog het dichtst bij de LHBT’er van vandaag komen.

Hun belangrijkste overeenkomst: ze passen niet in het standaard man/vrouw-patroon.

Je bent óf man, dan ben je sterk en stoer en val je op vrouwen,

óf vrouw, dan ben je zacht en zorgzaam en je valt op mannen –

zo zwart/wit was het toen, en het is nog altijd de standaard.

Maar LHBT’ers rammelen aan dat plaatje: zo simpel ligt het niet!

Net als de eunuch:  hij is geen vrouw, maar ook niet echt een man –

hij zit er ergens tussenin.

Daarom is het als het over ‘God en LHBT-zijn’ gaat

interessant om te kijken hoe het met deze eunuch gaat.

 

2.    Je bent welkom!

dia 9 – de pijn van afwijzing

We hebben het gelezen:

de eunuch uit Ethiopië hoort er helemaal bij –

hij is welkom bij God en wordt gedoopt.

Maar dat is niet zo logisch als het klinkt!

Het begint namelijk met afwijzing.

 

Daar zal onze Ethiopiër al langer mee te maken hebben:

sinds hij gecastreerd is, loopt hij tegen onbegrip aan.

Zijn vrienden praten graag over vrouwen, maar het doet hem niets.

Dat vinden ze maar raar, en er ontstaat verwijdering.

Misschien dat de Ethiopiër juist daarom wel op zoek is naar God,

naar iemand die hem wel begrijpt.

 

Maar in Jeruzalem is hij waarschijnlijk weer afgewezen.

In het bijbelverhaal staat niets over hoe het  hem in Jeruzalem is vergaan,

maar eigenlijk is  dat al veelzeggend:

blijkbaar heeft hij daar niet gevonden wat hij zocht,

en keert hij nu onverrichterzake naar huis.

Bij de tempel werd hij tegengehouden door de tempelwacht:

‘sorry, je mag niet verder.

Vanaf dit punt worden alleen Joden toegelaten.

Bovendien ben je gecastreerd –

dus zelfs al zou je Joodse wortels hebben,

dan nog kunnen we je niet toelaten.

Zo zijn de regels nu eenmaal.’

Inderdaad – zo staat het in Deuteronomium 23:

‘mannen bij wie de zaadballen zijn geplet of het lid is afgesneden,

mogen niet deelnemen aan de dienst van de Heer.’

God is te heilig voor mensen als hij.

 

Nu is hij op weg naar huis.

Onderweg leest hij uit de boekrol die hij in Jeruzalem gekocht heeft.

Geen vrolijk gedeelte: het lijkt wel alsof het over hem gaat!

‘Als een schaap naar de slacht’ –

de rillingen lopen hem nog altijd over de rug als hij aan zijn castratie denkt.

‘Hij werd vernederd’ – ja: hij is aangetast in zijn eer.

‘Wie zal van zijn nakomelingen verhalen?’ – niemand!

Nageslacht, dat zit er voor hem niet in.

Ergens is het troostend: toch nog een stukje erkenning.

 

dia 10 - afwijzing

Ik denk dat het verhaal van deze eunuch

en het verhaal van LHBT’ers op elkaar kunnen lijken.

Misschien ben je als kind al anders dan je klasgenoten.

Je weet niet wat het is, maar je voelt dat er iets is.

Als je vrienden het andere geslacht bespreken, haak jij af.

Je ontdekt wie je bent, en houdt het voor je, uit angst voor afwijzing.

Mensen snappen je niet, vinden dat je je niet zo moet aanstellen,

alsof het een fase is die vanzelf overgaat.

 

Ook in de kerk hoef je op weinig begrip te rekenen.

Want laten we wel wezen: de kerk staat niet bepaald bekend

om haar verwelkomende houding naar LHBT’ers…

Ik las daar deze week nog weer een schrijnend verhaal over:

over christelijke ouders die hun lesbische dochter op advies van de dominee

naar een psychotherapeut sturen om hun dochter te genezen.

Als ik die dochter was, was ik  helemaal klaar geweest met alle christenen.

Ja: God is heilig.

God is té heilig, voor een eunuch of een LHBT’er.

Maar God is net zo goed té heilig voor mij,

voor ieder van ons.

 

dia 11 – ‘evangelie van Jezus’: je bent welkom!

En het grote wonder: tóch ben je welkom bij God.

Of je nu hetero bent of homo, eunuch of transgender: je bent welkom!

Dat is het ‘evangelie van Jezus’ dat Filippus aan de Ethiopiër mag vertellen.

 

Teleurgesteld reist de Ethiopiër naar huis,

maar God laat hem niet zomaar gaan!

Hij stuurt Filippus, een diaken van de kerk in Jeruzalem,

en laat hem het pad van de Ethiopiër kruizen.

Filippus hoort hem lezen, in die tijd las je  hardop,

en herkent de woorden.

‘Meneer’, roept Filippus, ‘hoor ik u nu uit Jesaja lezen?

Begrijpt u ook wat u leest?’

Dat doet hij niet, en Filippus stapt in de wagen.

 

Filippus vertelt, over Jezus.

Hij vertelt hoe die tekst uit Jesaja over Jezus gaat.

Dat schaap dat naar de slacht wordt geleid, dat is Jezus!

Filippus vertelt over het kruis,

en dat iedereen dacht dat het afgelopen was.

Maar niets is minder waar:

alsof er niets gebeurd was, stond Jezus op uit de dood!

En dat is niet alleen mooi voor Jezus:

het is goed nieuws voor alle mensen.

Al die dingen waardoor wij niet bij God passen,

die heeft Jezus op zich genomen,

en nu staat de weg naar God open voor iedereen!

 

De Ethiopiër heeft ademloos zitten luisteren.

‘Dus… ben ík ook welkom?

Ik bedoel, ik ben wel een eunuch!’

‘Ja, jij hoort er ook bij!’

De Ethiopiër lacht: ‘kijk, daar is water,

wat houdt mij nog tegen om gedoopt te worden?!’

Dat was dus een heleboel.

Dat hij een eunuch is bijvoorbeeld.

Maar hij begrijpt dat ook hij door Jezus welkom is bij God.

Zo gezegd, zo gedaan: hij gaat kopje onder,

en is nog nooit zo blij geweest.

 

Op weg naar huis heeft hij vast verder gelezen uit Jesaja.

En dan komt hij Jesaja 56 al snel tegen:

‘laat de eunuch niet zeggen: ik ben maar een dorre boom.

Want dit zegt de Heer: de eunuch die mijn sabbat in acht neemt,

die keuzes maakt naar mijn wil, die vasthoudt aan mijn verbond,

hem geef ik iets beters dan zonen en dochters: (…)

ik geef hem een eeuwige naam, een naam die onvergankelijk is.’

Hoe het verder is gegaan – we weten het niet,

maar in Ethiopië is wel een van de oudste christelijke kerken ontstaan.

Dat kan zomaar met deze man zijn begonnen!

 

dia 12 – niet alle vragen beantwoord

Ik weet ook wel:

met dit bijbelverhaal zijn echt niet alle vragen over LHBT beantwoord.

Bijvoorbeeld: is het als homo goed om een relatie aan te gaan?

Wat moet je als je als LHBT’er een kinderwens hebt?

Dat zijn vragen, die ga ik vandaag niet beantwoorden.

Dat klinkt misschien flauw,

maar het zijn typisch van die vragen die óver mensen gaan.

Bovendien: in de bijbel vindt je ook niet een pasklaar antwoord op deze vragen.

 

Het begint met dat je welkom bent bij God.

Dat je, net als die Ethiopiër, een diepe vrede en vreugde bij God vindt.

In verbondenheid met God mag je dan zoeken: welke keuzes maak ik?

Dát lijkt mij het belangrijkste: betrek God in je keuzes.

Dan kan het zijn dat keuzes verschillend uitpakken.

De ene homo kiest voor een celibatair leven, de ander juist voor een relatie.

Voor allebei de keuzes heb ik bewondering,

als ze maar met God gemaakt zijn.

 

3.    Een veilige kerk

dia 13 – een veilige kerk

‘Je bent welkom!’

Nog nooit heeft die Ethiopiër dat zo sterk gevoeld als bij Jezus.

Bij hem ben je welkom – hetero of LHBT.

Laat de kerk dan ook zo’n plek zijn waar het veilig is, waar je welkom bent!

 

Laat de kerk een plek zijn waar je uit de kast durft te komen.

Waar je weet: als ik vertel wie ik ben,

dan word ik niet met bijbelteksten om de oren geslagen,

dan gaan mensen mij niet ontlopen,

dan wordt niet gemopperd dat LHBT een modeverschijnsel is,

dan word ik niet afgewezen,

maar ik word met open armen ontvangen.

Jezus wijst niemand af,

dus juist in de kerk zouden we goed moeten zijn in verwelkomen.

 

Ik proef vaak angst:

alsof LHBT’ers een verborgen agenda hebben en zich willen opdringen

als de hipste en ruimdenkendste mensen van de samenleving.

Maar daar gaat het helemaal niet om.

Wat LHBT’ers willen is heel simpel: wijs mij niet af!

 

Dat betekent nog niet dat we allemaal hetzelfde zouden moeten vinden.

Misschien is dat juist wel het probleem:

wij willen overal wat van vinden.

Laten we juist eens wat minder overal wat van vinden,

en de ander als mens zien.

Niet eens als hetero of LHBT’er, maar als mens,

ieder met zijn eigen verhaal.

Dan kan het zomaar zo zijn dat we gaan ontdekken

dat hetero’s en LHBT’ers in de kerk van Christus voor elkaar een zegen zijn.

Amen.